Nathan Tax (1990) is bas-bariton en countertenor. Het zingen, aanvankelijk in koor, ontdekte Nathan tijdens zijn studie filosofie in Nijmegen. Bij zijn eerste zangproject, Bachs Johannespassie bij het Nijmeegs Studentenkoor Alphons Diepenbrock, ervoer hij gelijk de kracht van Barokmuziek. Bij Nijmeegs Kamerkoor Audite Nova en het Nederlands Studenten Kamerkoor ontwikkelde hij zich tot veelzijdig koorzanger. Bij Opera2Day was hij lid van het operakoor bij de geroemde productie ‘Medée’ van Cherubini (regisseur Serge van Veggel, dirigent Hernan Schvartzman).
Als solozanger kreeg hij gedurende 3 jaar les van de Nijmeegse zangdocente Elizabeth van Daalen. Sinds september 2013 studeert hij klassieke zang aan het Utrechts Conservatorium bij de IJslandse zangpedagoog Jón Thorsteinsson, gecertificeerd Lichtenberger-docent.
In groepsprojecten onder begeleiding van Charlotte Margiono zong Nathan onder meer de rol van Apollo in Mozarts vroege opera ‘Apollo et Hyacinthus’. Bij Muziektheater Transparant zong hij de rol van Teseo in het Jongerenoperaproject ‘Altri canti d’Amor’ van Monteverdi en bij Stadskoor Eemnes zong hij de rol van Oberon in de ‘Fairy Queen’ van Purcell. Op de foto (helemaal links, © Betty van Engelen) ziet u hem in de titelrol in ‘The Sorcerer’ van Gilbert/Sullivan, bij studentenoperettekoor Carmina Ludicra (regisseur Panda van Proosdij, dirigent Wilbert Staal).
Zijn première als oratoriumsolist had Nathan op het Herdenkingsconcert van 4 mei 2015 in Zeist, waar hij de baritonsolo in het Requiem van Duruflé voor zijn rekening nam.
Nathan combineert zijn vocale carrière met bestuurswerk en zakelijk leiderschap van het Nederlands Studenten Kamerkoor, ‘Meet the Composer!’ en het Margaretha Consort.
Klik op een categorie om meer berichten te bekijken